• Welcome to N-cars.net - the largest Hyundai N car forum. Check out the model specific sections below and scroll down for country specific forums. Scroll down for i20 N, Kona N and Tuscon N forums! Check out the i30 N Bible Here!

Köszönj be! :)

Sziasztok!

Ha valaki bármi okból eladná a gépet (performance csomag nélküli, 250le-s előnyben) az dobjon egy privit ;) Magánszemély vagyok, nem nepper v. ilyesmi.

Egy próbát megér...... :) köszi, sziasztok!
Péter
 
Üdv mindenkinek! Valaki számára DTE tuningbox bluetooth modullal érdekes lehet? Eladnám az enyémet mielőtt A-team performance chip-et kap a gép.
 
Sziasztok!
Én is egy Fastback N tulaj vagyok immáron 2 hónapja :). Egy olyan kérdésem lenne az ebben már járatos márkatársak felé, hogy mennyire változik meg az első kerék visszahatása a kormányra ha mondjuk ET45-ös kerekek kerülnek fel az ET55 helyett? Téli kerékszett beszerzése előtt állok és nehéz ügy ET55-öt találni. Köszi ha válaszoltok.
Laci
 
Szerintem próbáld meg a nemzetközi szekciókban, mert ott valószínűleg nagyobb eséllyel kapsz választ.
 
Hello! 18as oz hyper gt valakinek? 235/40 18 michelin téligumi van rajta. A kocsit eladtam, felni-gumi maradt. Igény esetén 235/40 18 pirelli trofeo semi slickem is van, pár alkalmat használtam pályán.
 
... mennyire változik meg az első kerék visszahatása a kormányra ha mondjuk ET45-ös kerekek kerülnek fel az ET55 helyett? Téli kerékszett beszerzése előtt állok és nehéz ügy ET55-öt találni. Köszi ha válaszoltok.
Laci
A hajtási befolyás ezeken az autókon akkor a legkisebb, ha tartod a 0-ás kormánylegördülési sugarat, ami 19" felninél ET55 (18" felninél 53) eltolással lett tervezve. Csak pont ekkora ET szám esetén lesz 0 a kormánylegördülési sugár!

A vezethetőségben kellemes-optimális alulkormányzottság itt teljesül a legjobban.

A fékerő ebben az esetben hat a kerék abroncsok szimmetria tengelyében a féktárcsákon - ahogy kell.
A futóművet sem terheled ekkor - az ET szám módosításakor károsan ható - nem tervezett erőkar hatásokkal.

Szóval tarsd a gyári ET számot, ha a jóban akarsz dúskálni. (Értsd, ha jót akarsz magadnak és az autódnak.)
 
Last edited:
A hajtási befolyás ezeken az autókon akkor a legkisebb, ha tartod a 0-ás kormánylegördülési sugarat, ami 19" felninél ET55 (18" felninél 53.5) eltolással lett tervezve. Csak pont ekkora ET szám esetén lesz 0 a kormánylegördülési sugár!

A vezethetőségben kellemes-optimális alulkormányzottság itt teljesül a legjobban.

A fékerő ebben az esetben hat a kerék abroncsok szimmetria tengelyében a féktárcsákon - ahogy kell.
A futóművet sem terheled ekkor - az ET szám módosításakor károsan ható - nem tervezett erőkar hatásokkal.

Szóval tarsd a gyári ET számot, ha a jóban akarsz dúskálni. (Értsd, ha jót akarsz magadnak és az autódnak.)
Erről már van egy egész hosszú thread a nemzetközi szekcióban, és abban ugyan mindenki egyetért, hogy amit írsz igaz, de abban elég sokan nem, hogy mekkora eltérés ami mar tényleg káros ;)
 
Köszi a hozzászólásokat! A Wheel Offset & Implications fórumban is feltettem a kérdést és ET48-as kerékkel sem tapasztalt semmilyen negatívumot a tulaj, sőt! Elég sokat kutakodtam a témában és egyértelmű választ nem adnak igazából. A gyártó nyilván nem ajánl másikat de egyéb ezzel kapcsolatos szakcikkekben hangsúlyozzák, hogy a 0 kormányzási legördülési sugár nem szerencsés mivel beszitál a kerék (értelemszerűen csak olyan apró mértékben amennyit a kapcsolódó alkatrészek holtjátéka engedhet, de ez épp elég ahhoz, hogy kevésbé legyen határozott a kormány visszajelzése), hasonlóan mint a bevásárlókocsi önbeálló kerekei. Tehát kismértékű eltérés valamely irányban előnyös. Emiatt (is) az elsőkerékhajtású autóknál az enyhén negatív kormánylegördülési sugár a legelőnyösebb, pl. a Honda Type R esetében -3mm ha jól emlékszem. Ezután próbáltam kideríteni, hogy az i30 N esetében mennyi ez az érték, kértem a szervízt, hogy érdeklődjék meg de a mai napig sem kaptam választ :).
A hátsókerékhajtású autóknál szoktak enyhén pozitív értéket alkalmazni, hogy javuljon a kormány visszajelzése mert ugye annál mindig hátrafelé kapja az első futómű a terhelést, gyorsításnál is meg fékezésnél is. Konstans módon viselkedik, az elsőkerék hajtásnál ez már nem így van sajnos. De lehet pozitív hatású elsőkerékhajtásnál is. Ezt jelezték vissza az MBdesign -től is, tudatosan tervezték ET45-re amit ajánlanak az i30N-hez, őket is kérdeztem és pozitív tapasztalatokról számoltak be.
Végül ET50-es Motec Ultralight 8x18-as felniket rendeltem és teljesen jól viselkedik vele az autó.
Egyébként a 18-as gyári kerék (225/40 R18) 10mm-el kisebb átmérőjű mint a 19-es (235/35 R19). Márpedig a kisebb átmérő nagyobb ET számot indokolna (mármint a teljes kerék átmérőjét kell tekinteni gumival) tehát beljebb kellene mennie a keréknek, hogy azonos maradjon a kormánylegördülési sugár. Ehelyett kijjebb van a kisebb ET számú 18-as kerék ami szintén ellentmondó számomra. Erről is kérdeztem a szervízt és azt a választ kapták miután továbbították a kérdésem, hogy más a futóműgeometria az alap és a performance esetében, azért. Talán a féktárcsa nem csak átmérőben kisebb hanem kicsit vékonyabb is, ezt el tudom képzelni, mást aligha.
És még egy adalék, német márkaszervíz oldalakon lehet olvasni, hogy ET50 és ET49,5-ös 18-as felniket is adnak eredeti Hyundai tartozékként az i30N-hez téli keréknek.
Végül találkoztam olyan megállapítással is, hogy a nyomtáv 2%-nál jobban ne térjen el, az meg ezesetben 30mm körülire adódik azaz ET40-ig is jó lehet ha ezt nézzük.
 
  • Like
Reactions: fehege and NB4L1
Az elektromos kormány szervó miatt nem érzel semmi változást az eltérő ET szám miatt fellépő nagyobb kormányműre és futóműre ható erőhatásokból. De azok még ott vannak, és dolgoznak ...
Max annyit veszel észre, hogy határon jóval jobban túrja az orrát. Ezt az alulkormányzottság változást egy 10 mm-es ET eltérésnél simán lehet érezni. Bárki bármit mond ellenkezőleg, ez igaz.

Az i30N kormánylegördülési sugara nem azért 0, hogy tuning cégek majd tudják az ET módosítással optimálisabb menettulajdonságokra hozni az autót.
Ezeken az autókon a hajtási befolyás tényleg 0 scrub radius esetében a legkisebb.
A futómű geometria meg úgy kompenzált, hogy nincs emiatt semmi bizonytalanság.
Ezek is szikár tények. Bárki bármit mond a 'bojrészer' fejéből.

(Nagyon fontos itt megjegyezni, hogy az i30N futómű méretezése speciális elvet követ, ezért ezen minden módosítás csak ront a vezetési tulajdonságokon.
Ez elvben és gyakorlatban is így van, tutira letesztelt.)

A Performance autó futóműve telejesen megegyezik a 250 LE-s alap modellével, ahogy a 19"-os és 18"-os gumizott kerék átmérő is. Eltérés a nyomtávban van az eltérő gumi szélesség miatt. Ezért kisebb, 53 mm ET számú a 18"-os kerék.
Egyébként a Performance autó gyári ajánlott téli kerék mérete 7,5J R18 ET53 - 225/40 R18 gumival.

Nem mellesleg az i30N gyári 18"-os ET53-as Maxion 4 felnije árban szinte egy nagyságrend, mint a márkaszervíz oldalakon eredeti Hyundai tartozékként ajánlott ET50 vagy ET49,5-ös 18"-os felnik.

Akkor mi a fenének választanál nem ET53-as 18"-os keréktárcsát téli keréknek?
A design miatt szerintem nagyon nem érdemes. (Főleg, hogy igényes, nem beleköthető a gyári 18"-os Maxion 4 felni kinézete.) :)
 
Last edited:
Erről már van egy egész hosszú thread a nemzetközi szekcióban, és abban ugyan mindenki egyetért, hogy amit írsz igaz, de abban elég sokan nem, hogy mekkora eltérés ami mar tényleg káros ;)
Mennyit kell futni egy i30N-nek, hogy emiatt idő előtt megszólaljon a kerékcsapágy, vagy lógjon a futómű. Tudja ezt ma valaki? (A közel jövőben biztosan tudni fogjuk. :))
Tőlünk nyugatabbra ezt pont lekullantják - hogy finoman fogalmazzak.
Ezen a fórumon is a nemzetközi szekcióban egy-két "bojrészer" mentalitású tag osztja az igét, a tájékozatlanok meg követik.
Ez nagyon jól tetten érhető az ET szám témában is. ;)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: NB4L1
Mennyit kell futni egy i30N-nek, hogy emiatt idő előtt megszólaljon a kerékcsapágy, vagy lógjon a futómű. Tudja ezt ma valaki? (A közel jövőben biztosan tudni fogjuk. :))
Tőlünk nyugatabbra ezt pont lekullantják - hogy finoman fogalmazzak.
Ezen a fórumon is a nemzetközi szekcióban egy-két "bojrészer" mentalitású tag osztja az igét, a tájékozatlanok meg követik.
Ez nagyon jól tetten érhető az ET szám témában is. ;)
Tehát lényegében te se állítasz mást, hanem pont azt hogy senki se tudja jelenleg mekkora eltérés a gyáritól mekkora élettartam változást jelent ;) ... és ha senki se térne el ettől, akkor nem is derülne ki soha :) Szerintem azért annyira nem meglepő, hogy az N tulajok a nem legbiztonságosabb opciót is kipróbálják, elvégre azért okkal nem luxusszedán tulajok vagyunk :D Pl a pályázás se éppen egészséges az élettartamra, mégis csinálják elég sokan.
 
Ja. Tényleg nem tudom. De hogy biztosan megrövidíti az alkatrészek futás teljesítményét azt bizton állítom.
(És ezek nem kétfilléres alkatrészek a munkadíjjal.) Csupán ennyit állítok. :)

Meg azt nem értem, hogy mi a fenének kell eltérő ET számú keréktárcsával szerelni az autót, ha valaki a rugózatlan tömeget csökkentené jogos igénnyel. Ha kis utánjárással van a gyári előírásoknak megfelelő méretben is.
Főleg, ha már a pénz nem számít. Pláne, ha pályázunk is az autóval és a legjobb köridőnket akarjuk belőle kihozni.:D
 
Last edited:
Ja. Tényleg nem tudom. De hogy biztosan megrövidíti az alkatrészek futás teljesítményét azt bizton állítom.
(És ezek nem kétfilléres alkatrészek a munkadíjjal.) Csupán ennyit állítok. :)

Meg azt nem értem, hogy mi a fenének kell eltérő ET számú keréktárcsával szerelni az autót, ha valaki a rugózatlan tömeget csökkentené jogos igénnyel. Ha kis utánjárással van a gyári előírásoknak megfelelő méretben is.
Főleg, ha már a pénz nem számít. Pláne, ha pályázunk is az autóval.:D

Ez olyan, hogy miért ültetné le bárki is az amúgy is elég kemény és emiatt pl kelet-európai utakra már gyárilag is limitáltan alkalmas kocsit, vagy miért cserélné le a közmegegyezés alapján jó fékeket, stb :D ... mert szerinte úgy jobban néz ki/mert megteheti :D

Amíg valaki "csak" a pénztárcáját nyírja - és ezzel tisztában is van -, és nem teszi veszélyessé a közlekedését, addig szerintem hajrá :D (Mondom ezt full-stock kocsival.)
 
Tapasztalatból mondod, hogy az alulkormányzottság változást simán lehet érezni 10mm-es ET eltérés esetén? Nem vitatkozom csak kíváncsiságból kérdezem mivel én még nem tapasztaltam ki különféle felnik eltérő ET értékeinek hatását azonos autóval tesztelve.
Egy dolgot nem értek, én úgy tudom az alulkormányzottság azt jelenti, hogy egy bizonyos kanyarsebességnél nem egyformán kezd el kifelé sodródni az eleje illetve a hátulja. Ha alulkormányzott akkor az első tengely megy az ívből kifelé azaz bővíti a kanyarívet és jobban rá kell húzni a kormányt vagy visszavenni a gázt míg a túlkormányzott épp ellenkezőleg, a hátsó tengely kezd el kifelé tolódni és szűkebbre veszi a kanyarívet. A kormánylegördülési sugár pedig nem ezt befolyásolja direktben hanem a kormányra visszaható nyomatékot. Ha az kezelhető akkor talán nem lesz rosszabb a helyzet és nem romlik a kocsi egyensúlya mint pl. orrnehéz vagy elöl gyengébb tapadás esetén alulkormányzott, stb.
Ezért feltételezem, hogy az ET szám eltérés akkor érezteti hatását mikor akár csak egy pillanatra is az egyik kerék jobban tapad mint a másik és akkor jelentkezik egyenlőtlen nyomaték a két oldalon ami próbálja a kormányt fordítani. Kanyarban is igaz lehet ez mert külső ívre nehezedik és ott megnő az erőhatás és a nyomaték. Ha ez csekély akkor nem kell vele bírkózni na meg a szervó ellenállása is felvesz valamennyit. Akkor lehet gond ha ez hirtelen jön és nagymértékű, akár veszélyes is lehet ha nem bírja megtartani a kormányt. Alapesetben pedig egyenlő és ellentétes irányú a két oldal nyomatéka. Gondolom én, de nem vagyok szakértő és még csak tapasztalt sem csak gépészmérnök és próbálom átgondolni.
Egyébként az McPherson felfüggesztés egy elég egyszerű és költséghatékony megoldás, nem olyan precíz mint egy költségesebb kettős keresztlengőkaros rendszer (pl. a zsiguli is olyan de a komolyabb autók is inkább azt alkalmazzák). Berugózáskor némileg dől a kerék és változik minden, nem beszélve arról, hogy gyors kanyarban is befelé gyűrődik a gumi ezért pár mm változás jócskán összejön több hatás eredményeképp.
Konkrétan az alábbi videóban hangzik el 5:10-nél a 2%-os nyomtáv tolerancia amit én is elég elnagyoltnak gondolok de lehet némi alapja ha egy egyetemet végzett járműgépész és szakújságíró illetve főszerkesztő említi:
Abban mondjuk nem értek vele egyet, hogy a 0-tól való eltérés rontja a kormányérzetet, szakcikkek ellenkezőleg írják azaz a kismértékű eltérés a nullától javít ezen.
Abban teljesen egyetértek, hogy növeli az alkatrészek igénybevételét de kérdés milyen mértékben és ez mit eredményez. Az is növeli az igénybevételt ha rosszabb úton közlekedek vagy jobban nyomom a gázt. Attól még nem biztos, hogy átlépem azt a határt ami már drasztikusan lerontja az élettartamot.
Tapasztalataim alapján a minden méretében megfelelő ET55-ös kerék ritka mint a fehér holló. Talán az OZ Alleggerita HLT ilyen de az meg 8,5 széles és nem akarok 245-ös gumit. Ráadásul még az eltérő gumifal magasság (azaz kerékátmérő változás, 245/35 VS 235/35) is befolyásolja a kormánylegördülési sugár mértékét. Szintén az említett német Hyundai gyári tartozékok listájában akad OZ Hyper GT HLT felni 8x19 ET55 méretekkel, sok más opciót nem találtam sajnos. Ugyanez a felni csak ET45-el illetve még kisebb ET értékkel érhető el a kereskedelemben tehát speciális kiadás az i30N részére az ET55-ös amit kizárólag a (német) márkaszervíz hálózatban lehet kapni.
 
  • Like
Reactions: NB4L1