• Welcome to N-cars.net - the largest Hyundai N car forum. Check out the model specific sections below and scroll down for country specific forums. Check out the i30 N Bible Here!

Köszönj be! :)

Jól gondolsz majdnem mindent.

A kormánylegördülési sugár nagyban befolyásolja az autó vezethetőségét, így az alul vagy tulkormányzottságot, kormány érzetet stb.
Minden nem buherált utcai autó alapvetően jótékonyan alulkormányzott, az összes hátul hajtott is. Mert ez gázelvétellel ösztönösen egyszerűen kezelhető. (Az autó kanyarban orr tolásos lesodródása kis vezetéstechnikai tudással és képességgel könnyen, zsigerből uralható.)

Kigyorsításkor kanyar határ sebesség körül ezen az autón nagyon érezni a kerekekként 10-10 mm keréktárcsa eltolást. Az erők - szerintem a hajtási befolyás növekedése miatt - a futóműben máshogy ébrednek és hatnak, és ezek érezhetőn nem teszik jobbá a vezethetőséget. Előbb és kevésbé kiszámíthatóan jobban túrja az orrát az autó.

Én ezt tapasztaltam.
Hozzáértő pilóták, az i30N-nel sokat tesztelők is hasonlót mondtak nekem.

Szerintük is ezen az autón a rugózatlan tömeget felni cserével úgy kell csökkenteni, hogy tartod a gyári 0-ás kormánylegördülési sugarat.

Ez 18"-os keréknél 53 mm-es keréktárcsa eltolást jelent. Nem 55 mm-t!
Azért, mert a gyárilag szerelt 225/40 R18 alap gumiabroncs a 7.5Jx18 méretű felnin nem váltómérete a 235/35 R19 8Jx19-nek.
(Jól mondtad, hogy kb. 10 mm az átmérő különbségük. De ez még benne van a max engedélyezett 2%-os átmérő eltérésben.)

Az autó kormánylegördülési sugara R18 ET53 kerékkel lett méretezve. Nem az opciósan választható csicsa 19" ET55-tel.
(Ennek tökéletes váltómérete 18"-nál 235/40 lenne. Tehát nincs váltóméretben 225 mm széles gumiabroncs hozzá.)
Szerintem a nyomtáv különbséget korrigáltak a 19"-os felnin az ET55-tel.

Ha a gyári ajánlás téli kerékre az R18 ET53. Biztosan lehet futómű állítás nélkül szerelni Performance autóra ezt a felnit.

Tehát, ha váltasz 18" felnire, ET53 játszik - szerintem.
 
Last edited:
... Abban mondjuk nem értek vele egyet, hogy a 0-tól való eltérés rontja a kormányérzetet, ...


Gajdán úr a linkelt videóban elég jól magyarázza 9 és 13:42 percek körül amit nem értettél.

A költségesebb kettős keresztlengőkaros első futómű ált. hátsó kerék hajtásnál fér be egy nagy teljesítményű hossz motorral szerelt motortérbe.

Sportos utcai autókon első kerék hajtás és keresztmotor esetén Mac Pherson futómű 0-ás kormánylegördülési sugárral az olcsósított megoldás a hajtási befolyás csökkentésére.

Nagy teljesítményű keresztmotoroknál igényesebb és hatékonyabb a hajtási befolyás kiküszöbölésére a rugóstag + felső gömbfej a Mac Pherson-nál is meglévő alsó gömbfej fölött. Itt a rugóstag nem fordul a kormányzáskor. (Ezért nem mondjuk itt Mac Pherson-nak a rugóstagot.)
Kormányzáskor a tengelycsonk az alsó és felső gömbfejen fordul el, ezek közé van bekötve. Mint pld. a Megan RS-ben.

Ennél az első futómű megoldásnál a gömbfejek között forduló tengelycsonk bekötési pontjainak tengely vonala adja a kormánylegördülési sugár egyik szerkesztési vonalát. Ami úgy képezhet negatív kormánylegördülési sugár értéket, hogy nem jelentkezik a kormányművön a hajtási befolyás. (Vagy ha cseréljük a felniket és módosul a keréktárcsa eltolás, az nem ront a hajtási befolyáson.)

Az i30N az olcsósított Mac Pherson változattal szerelt - sajna. Ennek minden hátrányával. (Pld. nem lehet büntetlenül játszani a futómű geometriával, hajtási befolyás szempontból.)
 
Last edited:

Top