• Welcome to N-cars.net - the largest Hyundai N car forum. Check out the model specific sections below and scroll down for country specific forums. Scroll down for i20 N, Kona N and Tuscon N forums! Check out the i30 N Bible Here!

Köszönj be! :)

Jól gondolsz majdnem mindent.

A kormánylegördülési sugár nagyban befolyásolja az autó vezethetőségét, így az alul vagy tulkormányzottságot, kormány érzetet stb.
Minden nem buherált utcai autó alapvetően jótékonyan alulkormányzott, az összes hátul hajtott is. Mert ez gázelvétellel ösztönösen egyszerűen kezelhető. (Az autó kanyarban orr tolásos lesodródása kis vezetéstechnikai tudással és képességgel könnyen, zsigerből uralható.)

Kigyorsításkor kanyar határ sebesség körül ezen az autón nagyon érezni a kerekekként 10-10 mm keréktárcsa eltolást. Az erők - szerintem a hajtási befolyás növekedése miatt - a futóműben máshogy ébrednek és hatnak, és ezek érezhetőn nem teszik jobbá a vezethetőséget. Előbb és kevésbé kiszámíthatóan jobban túrja az orrát az autó.

Én ezt tapasztaltam.
Hozzáértő pilóták, az i30N-nel sokat tesztelők is hasonlót mondtak nekem.

Szerintük is ezen az autón a rugózatlan tömeget felni cserével úgy kell csökkenteni, hogy tartod a gyári 0-ás kormánylegördülési sugarat.

Ez 18"-os keréknél 53 mm-es keréktárcsa eltolást jelent. Nem 55 mm-t!
Azért, mert a gyárilag szerelt 225/40 R18 alap gumiabroncs a 7.5Jx18 méretű felnin nem váltómérete a 235/35 R19 8Jx19-nek.
(Jól mondtad, hogy kb. 10 mm az átmérő különbségük. De ez még benne van a max engedélyezett 2%-os átmérő eltérésben.)

Az autó kormánylegördülési sugara R18 ET53 kerékkel lett méretezve. Nem az opciósan választható csicsa 19" ET55-tel.
(Ennek tökéletes váltómérete 18"-nál 235/40 lenne. Tehát nincs váltóméretben 225 mm széles gumiabroncs hozzá.)
Szerintem a nyomtáv különbséget korrigáltak a 19"-os felnin az ET55-tel.

Ha a gyári ajánlás téli kerékre az R18 ET53. Biztosan lehet futómű állítás nélkül szerelni Performance autóra ezt a felnit.

Tehát, ha váltasz 18" felnire, ET53 játszik - szerintem.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: NB4L1
... Abban mondjuk nem értek vele egyet, hogy a 0-tól való eltérés rontja a kormányérzetet, ...


Gajdán úr a linkelt videóban elég jól magyarázza 9 és 13:42 percek körül amit nem értettél.

A költségesebb kettős keresztlengőkaros első futómű ált. hátsó kerék hajtásnál fér be egy nagy teljesítményű hossz motorral szerelt motortérbe.

Sportos utcai autókon első kerék hajtás és keresztmotor esetén Mac Pherson futómű 0-ás kormánylegördülési sugárral az olcsósított megoldás a hajtási befolyás csökkentésére.

Nagy teljesítményű keresztmotoroknál igényesebb és hatékonyabb a hajtási befolyás kiküszöbölésére a rugóstag + felső gömbfej a Mac Pherson-nál is meglévő alsó gömbfej fölött. Itt a rugóstag nem fordul a kormányzáskor. (Ezért nem mondjuk itt Mac Pherson-nak a rugóstagot.)
Kormányzáskor a tengelycsonk az alsó és felső gömbfejen fordul el, ezek közé van bekötve. Mint pld. a Megan RS-ben.

Ennél az első futómű megoldásnál a gömbfejek között forduló tengelycsonk bekötési pontjainak tengely vonala adja a kormánylegördülési sugár egyik szerkesztési vonalát. Ami úgy képezhet negatív kormánylegördülési sugár értéket, hogy nem jelentkezik a kormányművön a hajtási befolyás. (Vagy ha cseréljük a felniket és módosul a keréktárcsa eltolás, az nem ront a hajtási befolyáson.)

Az i30N az olcsósított Mac Pherson változattal szerelt - sajna. Ennek minden hátrányával. (Pld. nem lehet büntetlenül játszani a futómű geometriával, hajtási befolyás szempontból.)
 
Last edited:
Az elektromos kormány szervó miatt nem érzel semmi változást az eltérő ET szám miatt fellépő nagyobb kormányműre és futóműre ható erőhatásokból. De azok még ott vannak, és dolgoznak ...
Max annyit veszel észre, hogy határon jóval jobban túrja az orrát. Ezt az alulkormányzottság változást egy 10 mm-es ET eltérésnél simán lehet érezni. Bárki bármit mond ellenkezőleg, ez igaz.

Az i30N kormánylegördülési sugara nem azért 0, hogy tuning cégek majd tudják az ET módosítással optimálisabb menettulajdonságokra hozni az autót.
Ezeken az autókon a hajtási befolyás tényleg 0 scrub radius esetében a legkisebb.
A futómű geometria meg úgy kompenzált, hogy nincs emiatt semmi bizonytalanság.
Ezek is szikár tények. Bárki bármit mond a 'bojrészer' fejéből.

(Nagyon fontos itt megjegyezni, hogy az i30N futómű méretezése speciális elvet követ, ezért ezen minden módosítás csak ront a vezetési tulajdonságokon.
Ez elvben és gyakorlatban is így van, tutira letesztelt.)

A Performance autó futóműve telejesen megegyezik a 250 LE-s alap modellével, ahogy a 19"-os és 18"-os gumizott kerék átmérő is. Eltérés a nyomtávban van az eltérő gumi szélesség miatt. Ezért kisebb, 53 mm ET számú a 18"-os kerék.
Egyébként a Performance autó gyári ajánlott téli kerék mérete 7,5J R18 ET53 - 225/40 R18 gumival.

Nem mellesleg az i30N gyári 18"-os ET53-as Maxion 4 felnije árban szinte egy nagyságrend, mint a márkaszervíz oldalakon eredeti Hyundai tartozékként ajánlott ET50 vagy ET49,5-ös 18"-os felnik.

Akkor mi a fenének választanál nem ET53-as 18"-os keréktárcsát téli keréknek?
A design miatt szerintem nagyon nem érdemes. (Főleg, hogy igényes, nem beleköthető a gyári 18"-os Maxion 4 felni kinézete.) :)

Az lenne a kérdésem, hogyha én tavasszal a 250 le- s valtozatu I30N-emre szeretnék gyári performance felniket a gyári gumiméretbe (235/35 R19), akkor bármilyen különösebb kellemetlenséggel kell számolnom?
 
Performance felni 19"-ra váltáskor szerelt kerekekként kb. 1.4 kg-al nőni fog az autód rugózatlan tömege. (Csak a felninek 1,1 kg-al nagyobb a tömege.) Ezért rosszabb lesz a menetkomfort, rosszabb lesz a gyorsulás, és nagyobb lesz az üzemanyag fogyasztás.

A gumiabroncs még kisebb oldalfal magasságú a 19"-os felnin. Ami tovább rontja az autó menetkomfortját (A magyar kriminális állapotú úthálózaton kirázza a lelkedet is.) + nálunk emiatt gyorsabban amortizálódnak a 19"-os kerekek mellett a futómű alkatrêszek.
Ha ezek nem jelentenek kellemetlenséget neked, akkor mehet a nagyobb felnire váltás.

Helyedben inkább könnyebb 18" v. 17" felnibe + váltóméretben gumiabroncsba ruháznék be. Mert ekkor a rugózatlan tömeg csökkentésével pozitív lenne a változtatás hozadéka.
 
Last edited:
OZ Racing kovácsolt alu felnit láttam 18" ET52,5 eltolással, 8 kg körüli tömeggel. (Ennél jó persze az osztókör 5*114.3 mm mérete is. A középső furat mérete - CB=67.1 mm - adapter gyűrűvel lesz pontos.)

Vagy a Németországban a "gyári" tartozékként árusított Hyundai i30 N 18"-os kovácsolt felni is jó lehet, de ennek nem tudom az ET számát. (Ezt mindenképp ellenőrizni kell, mert a német Hyundai importőr sok hülyeséget árusît gyári tartozékként.)

Én 17"-ban keresek minden szempontból tökéletes kovácsolt alufelnit az autómra.
Ha kell kivárom míg valamelyik megbízható gyártónál az i30N-re dedikálva nem lesz gyártásban. (Jelenleg nálam a téli-nyári abroncsok 8 db gyári OEM Maxion 4 7.5Jx18" ET53 felnin futnak. Nem sürgős a dolog.)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Pyt500
És gumiméretbe mit javasolsz? A gyari 225/40-et?
Érdekességképpen megjegyzem, hogy a téli barum polaris 5 sokkal jobban tapad, mint a gyari nyari michelin. (Utóbbi sokkal jobban elkapar) Ezért is gondolkodtam a 19-es és 1cm-el szélesebb kerékbe, hogy az biztosan kevesbe “kaparosabb“ lesz.
 
Közutakon a Michelin Pilot Super Sport 225/40 ZR18 92Y gumiabroncsok tökéletesek erre az autóra. Szerintem.

(Ferrarik és csúcs Porschék gyári abroncsa is a Pilot Super Sport, persze más méretben.
Utcai félig slick profil, nagyon jó anyag összetétel jellemzi. Szépen és gyorsan kopik ezen az autón, mert tapad is rendesen.)

Nálam a Michelin Pilot Alpin 225/40R18 92V a téli abroncs garnitúra. Szerintem 7 c° alatt száraz úton nem tapadnak jobban, mint a nyári Pilot Super Sportok. De lehet, hogy csak nem érzem a különbséget. (Ilyen körülmények között érezhetően nyúlósabbak a kapaszkodó-megnyíló lamellákon a téli abroncsok, amit nagyon érzek.)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Feri130 and Pyt500
Gondoltam megosztom itt mivel kettős vonzata is van esetünkben, hogy Michelisz Norbert épp az imént nyerte meg a FIA WTCR 2019-es bajnokságát egy Hyundai i30N TCR volánja mögött. :)
Norbert Michelisz BRC Hyundai N Squadra Corse Hyundai i30 N TCR 2019-12-13 Szepang.jpg
 
  • Like
Reactions: Gizmo
Performance felni 19"-ra váltáskor szerelt kerekekként kb. 1.4 kg-al nőni fog az autód rugózatlan tömege. (Csak a felninek 1,1 kg-al nagyobb a tömege.) Ezért rosszabb lesz a menetkomfort, rosszabb lesz a gyorsulás, és nagyobb lesz az üzemanyag fogyasztás.

A gumiabroncs még kisebb oldalfal magasságú a 19"-os felnin. Ami tovább rontja az autó menetkomfortját (A magyar kriminális állapotú úthálózaton kirázza a lelkedet is.) + nálunk emiatt gyorsabban amortizálódnak a 19"-os kerekek mellett a futómű alkatrêszek.
Ha ezek nem jelentenek kellemetlenséget neked, akkor mehet a nagyobb felnire váltás.

Helyedben inkább könnyebb 18" v. 17" felnibe + váltóméretben gumiabroncsba ruháznék be. Mert ekkor a rugózatlan tömeg csökkentésével pozitív lenne a változtatás hozadéka.
17? XD most komolyan. Add le a kocsit 1.6crd i30 ra
 
Na. Az ilyen hozzászólásokat szeretem. Tipikus ...
Figyu! Hol és hogy ront az autó teljesítményén a 17" felni méret?
Jó lenne ha levezetnéd itt, mielőtt hülyeséget csinálok.
 
Last edited:
Na. Az ilyen hozzászólásokat szeretem. Tipikus ...
Figyu! Hol és hogy ront az autó teljesítményén a 17" felni méret?
Jó lenne ha levezetnéd itt, mielőtt hülyeséget csinálok.
Az a te dolgod hogy szereted-e vagy nem. Ahogy te, én is azt mondom hogy "tipikus" csak másik szemszögből.
Ha már annak" kell" örülni hogy a 250lovason(amire felmegy a 17es felni) kisebb a fék mint a 275lovason(amire fel se megy a 17es felni) és ez egy jó dolog mert alacsonyabb a tömeg a kisebb fék miatt ott baj van. Megállni is kell tudni sokadik fékezés után is. Szóval ahelyett hogy a gyári kisebb fék miatt örvendeni kellene hogy felmegy a 17es felni, nagyobb fék kellene a kocsira meg persze más fékbetét fékolaj, fémfékcső....
2- hot hatch az maradjon már hot hatch, amihez kell a látvany is különben egy mezei csapotthátúról beszélünk és akkor meg miért nem azt vesz ember?
Majomhoz kell banán is, vagy hogy mondják.
 
A felni témához annyit hozzátennék, hogy lehet itt mindenfélét számolgatni, de a tapasztalat alapján egy ET45-ös 8x18-as kovácsolt felni megalázza a gyári ET55-ös 8x19-es performance felniket a "nem ideális" ET érték ellenére, és pl az említett "gyári" orrtolás olyannyira visszaesett, hogy a csere után többször csak egy hajszálon múlt, hogy a megszokásnak hála nem sikerült a belső íven túlhúzni, és valamit eltalálni.

Nem mondom, hogy nem lehetne esetleg még jobb (vagy akár rosszabb), ha kisebb lenne az ET eltérés, de vagy pont segített az alulkormányzottságon az ET változtatás, vagy a tömegcsökkenés a lényeg, és esetben meg az bőven elnyomja az ET-differencia potenciális negatív hatásait ami a vezetési élményt illeti.
 
Last edited:
Azt én is meg tudom erősíteni, hogy a stock 19-es felnik nehezek és a 18-as Motec/Conti 235/40 téli kerék (ET50) után visszaváltva a széria kerékre már az első méteren mintha ólomlábakon járna a kocsi. Azonos tempóban/dinamikával autózva ez a fogyasztásban is meglátszik. Amikor a téli kereket felraktam ősszel már akkor is feltűnt egyből elindulásnál, hogy könnyedebben megmozdul az autó. A kezelhetőség, magabiztosabb útfogás és jobb visszajelzés azonban lényegesen javult a gyári kerékre visszaváltva de ez a téligumi-nyárigumi különbség miatt lehet. Azonban kellően meggyőzött ez arról, hogy nyárra is kell a könnyebb felni.
Az ET változtatásról személy szerint nekem is az a véleményem, hogy több szempontból is van hatása és emiatt sincs egyértelmű állásfoglalás. Bizonyos mértékű változás javíthat egyes paramétereken de más szempontból meg lehet negatív hatása. És összességében igenis javíthat. Nem biztos, hogy a semleges, "bolondbiztos" geometria a legjobban kezelhető.
 
Szevasztok, Matyi vagyok.
Milyenek az arak magyarorszagon egy LithiumIon Akumulatorhoz kb. van valamilyen Weboldal amit javasolhattok?
 
Szia, a nexdshop.de oldalon vannak ilyenek 1000-2000 Euro közötti áron. Itthon nem tudom hol forgalmaznak efféléket. Úgy tudom ezek hidegben nem működnek jól szóval téli szezonra nem ajánlott.
 
Litebloxot mar ismerem, de nem eri meg. Software miatt haromszoros az ara.

Gondolkodok rola hogy rendele 2-3 darab Race7+ast 4. generaciosat Australiabol, kb. 650Euro lenne vam is adoval. Szval egy LB28xx araert kapok harmat.
A race7+ most kaptam infot emailen hogy 48Ah PbEq 18Ah nominal a teljesitmenye, szval a LB20xx es 28xx köze telepedik, csak hat szoftware telefon app es lopas funkciok nelkül