• Welcome to N-cars.net - the largest Hyundai N car forum. Check out the model specific sections below and scroll down for country specific forums. Scroll down for i30 N, Ioniq 5 N, i20 N, Veloster N and Kona N forums! Check out the i30 N Bible Here!

Geluid bij draaien (stapvoets rijdend)

SR

New Member
Jan 28, 2018
17
11
3
51
Al een paar keer gemerkt dat er een geluid hoorbaar is bij het draaien onder een hoek van 90°: bvb. vanop de weg indraaien naar garage. Vanmorgen ook nog: oprit afgereden recht achteruit en vooruit rechts draaiend willen wegrijden. Is dat het differentieel of eerder de banden ?

Iemand gelijkaardig gevoel/geluid bemerkt ? Ik zag al een topic in het Engelstalig deel van het forum maar wou het hier toch eens navragen. Is enkel bij stapvoets rijden in ieder geval

Ik heb het ook. Wel pas maar sinds het buiten kouder is.

das het slipp diff volgens mij in combi met de 19 inchers, vandaag 18 inch gemonteerd en doet het al veel minder

Klopt. Dit is eigen aan het sperdifferentieel.
Rij eens 90° over een natte houten spoorweg :D vele rare geluiden

Volgens mij heeft dat niets met het diff te maken. Als het aan het diff zou liggen zou hij het bij koud weer enkel bij het vertrekken in koude toestand mogen doen en de mijne doet het ook na bv 100 km op de autoweg. Het enige wat de koude bij het diff zou kunnen veroorzaken is dat de olie dikker is, waardoor de werking zou kunnen veranderen. Als dit het geval zou zijn zou het na x-aantal km opgelost moeten zijn omdat de olie dan warm is en er voor het diff geen verschil meer is met bv 25 graden buitentemperatuur.
Wat wel de oorzaak zou kunnen zijn is dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ackermann-principe
Door de constructie van de voortrein komen de wielen onder een hoek te staan bij scherpe bochten. Zolang de temperatuur hoog genoeg is kunnen de zomerbanden dat opvangen, maar nu het kouder is hebben ze minder grip, wat resulteert in een soort van schurende beweging.
We zijn trouwens in goed gezelschap: het is ook al uitvoerig gedocumenteerd bij Porsches en Lambo's...:
Leg de winterbanden er maar eens op en het zal veel minder (of weg) zijn.

• Like
Reactions: Julle and SR
Al een paar keer gemerkt dat er een geluid hoorbaar is bij het draaien onder een hoek van 90°: bvb. vanop de weg indraaien naar garage. Vanmorgen ook nog: oprit afgereden recht achteruit en vooruit rechts draaiend willen wegrijden. Is dat het differentieel of eerder de banden ?

Iemand gelijkaardig gevoel/geluid bemerkt ? Ik zag al een topic in het Engelstalig deel van het forum maar wou het hier toch eens navragen. Is enkel bij stapvoets rijden in ieder geval

Vandaag, en enkele dagen geleden ook waargenomen. Het is juist of je op een ijsplek terecht komt bij het draaien of heel,veel kleine steentjes op 1 plek . Moeilijk uit te leggen . Geluid is moeilijk uit te leggen.
Sommige zeggen dat er te weinig olie in zit van het sperdif , maar kan je niet bijvullen , alleen bij demontage? Ik heb momenteel nog maar 3300 km

Ik heb precies hetzelfde geluid, bij het wegrijden onder een stuurhoek. Momenteel vrij kale zomerbandjes liggen. Benieuwd of het verdwijnt als de winterbanden er eind deze week opliggen.

Enkele weken geleden een I20N gekocht van 2022 met net geen 10.000 km.
Onlangs bij het afdraaien om de oprit af te rijden was het plots een gebonkt van jewelste? Het leek wel of er vanvoor een wiel los stond of ergens speling op de ophanging. Ik ben zelf autotechnieken dus even de voorkant opgekrikt en alles nagekeken. Geen losse wielbouten en ook nergens geen speling te vinden .
Hyundai garage getelefoneerd en die moest er mee lachen omdat die vraag regelmatig komt. Blijkbaar zijn die originele banden het probleem. Vanaf 13gr of minder verschuiven ze lateraal met schokjes bij het volledig afdraaien als ze koud zijn.
Omdat de uitlijning niet helemaal goed is en hij een beetje naar rechts trekt toch afspraak gemaakt met de garage. Als hij op de brug staat kunnen we dan ook even wat beter controleren of er echt nergens speling is voor ze hem uitlijnen.

• Like
Reactions: Quinten1
Enkele weken geleden een I20N gekocht van 2022 met net geen 10.000 km.
Onlangs bij het afdraaien om de oprit af te rijden was het plots een gebonkt van jewelste? Het leek wel of er vanvoor een wiel los stond of ergens speling op de ophanging. Ik ben zelf autotechnieken dus even de voorkant opgekrikt en alles nagekeken. Geen losse wielbouten en ook nergens geen speling te vinden .
Hyundai garage getelefoneerd en die moest er mee lachen omdat die vraag regelmatig komt. Blijkbaar zijn die originele banden het probleem. Vanaf 13gr of minder verschuiven ze lateraal met schokjes bij het volledig afdraaien als ze koud zijn.
Omdat de uitlijning niet helemaal goed is en hij een beetje naar rechts trekt toch afspraak gemaakt met de garage. Als hij op de brug staat kunnen we dan ook even wat beter controleren of er echt nergens speling is voor ze hem uitlijnen.
Is idd helemaal normaal.
De Pirellis doen dit bij iets koud weer.

Veel mensen die van band gewisseld hebben e.g. PS5 michelin hebben dit al veel minder.
Ik persoonlijk wissel volgend jaar van zomerband, maar met mijn winterbanden heb ik dit ook niet.

Dus idd een bekend "kwaaltje"

• Like
Reactions: Alpineovi