• Welcome to N-cars.net - the largest Hyundai N car forum. Check out the model specific sections below and scroll down for country specific forums. Scroll down for i20 N, Kona N and Tuscon N forums! Check out the i30 N Bible Here!

Winter wielen & banden

Ik heb vandaag de winterbandjes eraf gehaald en de zomerbandjes erop gezet maar ik merk da ze een heel klein beetje bovenaan uitsteken en vanonder toch een redelijke afstand uit de carroserie steken. Steekmaat is 8.5 en de standaardvelgen zijn 8. Is dit dan zo groot verschil en ik voel ook als ik op een recht stuk rijdt en ik laat mijn stuur los dat mijn auto uiteindelijk naar rechts wijkt. De zomerbanden heb ik bij een bandencentrale laten balanceren, etc. Hoe komt dit en wat moet ik doen? Mag dit voor keuring?
 
Als je een lat tegen de wielkast zet mag er niks van de band uitsteken voor de keuring
 
Ik heb vandaag de winterbandjes eraf gehaald en de zomerbandjes erop gezet maar ik merk da ze een heel klein beetje bovenaan uitsteken en vanonder toch een redelijke afstand uit de carroserie steken. Steekmaat is 8.5 en de standaardvelgen zijn 8. Is dit dan zo groot verschil en ik voel ook als ik op een recht stuk rijdt en ik laat mijn stuur los dat mijn auto uiteindelijk naar rechts wijkt. De zomerbanden heb ik bij een bandencentrale laten balanceren, etc. Hoe komt dit en wat moet ik doen? Mag dit voor keuring?
Hoeveel is de ET waarde?
 
Er zijn ook tpms ventielen in geplaatst en mijn auto geeft nu een check tpms icoontje aan. Moet ik iets doen om deze te activeren? Of hoe kan ik dit oplossen dat de auto de bar van de banden kan meten?
 
Er zijn ook tpms ventielen in geplaatst en mijn auto geeft nu een check tpms icoontje aan. Moet ik iets doen om deze te activeren? Of hoe kan ik dit oplossen dat de auto de bar van de banden kan meten?
Normaal zou deze na een paar km vanzelf moeten werken. Zoniet zijn ze niet goed geprogrameerd.
 
Risico met aftermarket sensoren is dat je ze niet werkend krijgt, beter originele monteren.
Originele velg is ET 55, die van jou is 45, dus dat is al 1cm verder naar buiten. 8,5 i.p.v. 8 is halve duim breder (1,25 cm), wel te verdelen over binnen- en buitenzijde van de velg, dus buitenzijde ook weer 0,65 breder maakt samen 1,65 cm verder naar buiten. Dat zou je dus wel eens kunnen zien, maar eigenlijk had je die berekening beter gemaakt voor je je velgen bestelde...
Oplossing kan zijn om je velgen naar ET 50 of 55 te laten afdraaien bij een velgenshop, maar dat kan niet altjd.
 
  • Like
Reactions: Colle
Risico met aftermarket sensoren is dat je ze niet werkend krijgt, beter originele monteren.
Originele velg is ET 55, die van jou is 45, dus dat is al 1cm verder naar buiten. 8,5 i.p.v. 8 is halve duim breder (1,25 cm), wel te verdelen over binnen- en buitenzijde van de velg, dus buitenzijde ook weer 0,65 breder maakt samen 1,65 cm verder naar buiten. Dat zou je dus wel eens kunnen zien, maar eigenlijk had je die berekening beter gemaakt voor je je velgen bestelde...
Oplossing kan zijn om je velgen naar ET 50 of 55 te laten afdraaien bij een velgenshop, maar dat kan niet altjd.
Dus voor keuring zou dit een rode kaart zijn?
 
Heb nog een paar velgen te koop die eventueel goed zouden zijn voor winterwielen. Dezent ty graphite 7,5x18-5x114,3 et50. prijs 300€ of een goed bod. Velgen zijn in nieuwstaat en ook behandeld met een coating.



20190612_164459-min.jpg
 
Hmm wel lastig vind ik. Misschien dan toch de standaard 19 houden en daar winterbanden op leggen? Heeft er iemand ervaring met de 19 op winterbanden?
ik heb er besteld om volgende week op te leggen.heb zelfde originele wielen gekocht in occasie met sensoren van iemand :)