ik zou graag een keer een duidelijk antwoord willen op de volgende vraag.
het betreft het al dan niet warm rijden van de wagen en de volgende stellingen hierover,
Nr1: velen zeggen dat bij een koude motor het beste is om onder de 2500/3000 toeren te schakelen. Eenmaal de olietemperatuur rond de 90 graden is kan er wel vlot doorgereden worden.
Nr2: bij een koude motor bij het starten eerst een seconden of 10/20 laten draaien voor oliedruk te laten opkomen hierna gewoon rijden zoals in nummer 1.
Nr3: deze zeggen dat bij hedendaagse wagens het met een koude motor allemaal niet zoveel meer uitmaakt omdat de olie en werking van de motoren anders zijn dan bij oudere wagens dus er mag gewoon vlot doorgereden worden ( natuurlijk niet direct naar de 5/6000 toeren smijten).
Dan is er nog het feit van de orangje/gele blokjes bij onze wagens tijdens een koude motor op de toerenteller. bij een koude motor staan deze rond de 4800 toeren geloof ik. is dit te geloven? kan je echt tot het blokje gaan zonder schade toe te brengen? eenmaal de olie rond de 55/60 graden is zijn alle blokjes weg en zou er dus volgens hyundai geen probleem meer zijn om deze tot de "redline" te smijten?
graag jullie mening/kennis hierover!
het betreft het al dan niet warm rijden van de wagen en de volgende stellingen hierover,
Nr1: velen zeggen dat bij een koude motor het beste is om onder de 2500/3000 toeren te schakelen. Eenmaal de olietemperatuur rond de 90 graden is kan er wel vlot doorgereden worden.
Nr2: bij een koude motor bij het starten eerst een seconden of 10/20 laten draaien voor oliedruk te laten opkomen hierna gewoon rijden zoals in nummer 1.
Nr3: deze zeggen dat bij hedendaagse wagens het met een koude motor allemaal niet zoveel meer uitmaakt omdat de olie en werking van de motoren anders zijn dan bij oudere wagens dus er mag gewoon vlot doorgereden worden ( natuurlijk niet direct naar de 5/6000 toeren smijten).
Dan is er nog het feit van de orangje/gele blokjes bij onze wagens tijdens een koude motor op de toerenteller. bij een koude motor staan deze rond de 4800 toeren geloof ik. is dit te geloven? kan je echt tot het blokje gaan zonder schade toe te brengen? eenmaal de olie rond de 55/60 graden is zijn alle blokjes weg en zou er dus volgens hyundai geen probleem meer zijn om deze tot de "redline" te smijten?
graag jullie mening/kennis hierover!