• Welcome to N-cars.net - the largest Hyundai N car forum. Check out the model specific sections below and scroll down for country specific forums. Scroll down for i20 N, Kona N and Tuscon N forums! Check out the i30 N Bible Here!

warm rijden

Resko

New Member
Apr 17, 2019
11
0
1
belgium
ik zou graag een keer een duidelijk antwoord willen op de volgende vraag.

het betreft het al dan niet warm rijden van de wagen en de volgende stellingen hierover,

Nr1: velen zeggen dat bij een koude motor het beste is om onder de 2500/3000 toeren te schakelen. Eenmaal de olietemperatuur rond de 90 graden is kan er wel vlot doorgereden worden.

Nr2: bij een koude motor bij het starten eerst een seconden of 10/20 laten draaien voor oliedruk te laten opkomen hierna gewoon rijden zoals in nummer 1.

Nr3: deze zeggen dat bij hedendaagse wagens het met een koude motor allemaal niet zoveel meer uitmaakt omdat de olie en werking van de motoren anders zijn dan bij oudere wagens dus er mag gewoon vlot doorgereden worden ( natuurlijk niet direct naar de 5/6000 toeren smijten).

Dan is er nog het feit van de orangje/gele blokjes bij onze wagens tijdens een koude motor op de toerenteller. bij een koude motor staan deze rond de 4800 toeren geloof ik. is dit te geloven? kan je echt tot het blokje gaan zonder schade toe te brengen? eenmaal de olie rond de 55/60 graden is zijn alle blokjes weg en zou er dus volgens hyundai geen probleem meer zijn om deze tot de "redline" te smijten?

graag jullie mening/kennis hierover! :)
 
Bij het warmrijden moet naast de olie ook de verschillende metalen onderdelen opwarmen, en zo
de aanwezige speling ertussen grotendeels wegnemen.
Bij mijn weten is er qua speling niet veel veranderd tegen vroeger, bij niet genoeg speling zouden
de motoren immers vastlopen.
Mij zal je in ieder geval niet betrappen met een hoogtoerige koude motor.
Die blokjes, volgens mij gaan die te snel uit, ik ga alleen voort op de olietemperatuur, en die
moet voor mij op bedrijfstemperatuur zijn.
 
  • Like
Reactions: GlennM
Blokjes zijn volgens mij gekoppeld aan koelvloeistof.
Maar ik rij ook vrij rustig warm, al heb ik geen magische 3000 toeren grens. Als ik bij mijn werk weg rij zit ik na 300 meter al bij de oprit van de snelweg.
 
Ik kijk ook steeds naar de olietemperatuur en ga nooit boven de 4000 toeren bij koude motor.
Ik kan me niet inbeelden dat er een koude verbrandingsmotor bestaat waar je in koude toestand deze al 100% zou mogen belasten. Van 1x zal hij wellicht niet stuk gaan, maar erg gezond kan het volgens mij niet zijn als je dit dagelijks doet.
 
Ik had jaren geleden een mitsubishi colt 1600 turbo.Als ik snel gereden had raadde de fabrikant mij aan,om bij het stoppen,de motor nog een 30 tal seconden te laten draaien.Bij rallywagens doet men dat nog steeds.Is het nodig ,of aangeraden dit ook te doen bij de i20N?
 
Dat doe je beter altijd, gewoon om de turbo de tijd te geven om af te koelen. Die wordt meer dan 1000 graden warm en wordt gekoeld door olie. Wanneer je plots stopt wordt die koeling een pak minder, met risico op turboschade. Op de N zit een extra circulatiesysteem om de turbo te koelen na uitschakelen van de motor, maar voorkomen lijkt me beter dan genezen.
Ik laat de motor altijd nog een minuutje of twee draaien als ik bv bij een snelwegrit aan een tankstation stop om te tanken.