• Welcome to N-cars.net - the largest Hyundai N car forum. Check out the model specific sections below and scroll down for country specific forums. Scroll down for i20 N, Kona N and Tuscon N forums! Check out the i30 N Bible Here!

Nieuwe WLTP test. Welke tax zullen we betalen?

jeroenvde

Well-Known Member
Nthusiast
Mar 27, 2018
1,120
1,159
113
Belgium
Gisteren een N performance besteld! :cool::cool:
Levering september-oktober.

Nu is de vraag gaan mijn inschrijving en jaartaxen gebaseerd zijn op de NEDC of WLTP test??

Weet er iemand wat meer over?
 
Ook curieus hier naar. Blijkbaar treden die nieuwe normen in voege vanaf september. Zoals het nu evolueert, zie ik mijn auto nog niet voor september geleverd zien, hoewel de levering voorzien is voor juli.
Er circuleren geruchten dat nieuwe bestellingen 'on hold' zijn omdat de motor van de i30N niet zou voldoen aan de Euro 6 norm ? Voor zover ik weet is die wel degelijk Euro 6. Of er ontgaat mij iets, ben geen technisch vernuft...
Straks betalen we hier in België even veel taksen op een hot hatch als in Nederland (slik)...

Hoe zit dit nu eigenlijk ?
 
  • Like
Reactions: jeroenvde
Mijn dealer zegt dat men in België nog 2 jaar de oude norm zal hanteren.
Ik mag het hopen maar ben er toch niet gerust in
..
Vandaar de vraag hier.

De bestellingen staan inderdaad op hold. Mijn dealer kon geen bestellingen plaatsen gisteren via het systeem maar heeft deze dan telefonisch Toch kunnen bestellen.

Het is een raar moment om een nieuwe wagen te kopen blijkbaar :p
 
  • Like
Reactions: ChristofR-N
Zoals ik het begrepen heb moeten alleen nieuwe modellen volgens de WTLP getest worden. Een I30n is al langer op de markt en valt daar dus niet onder. Die benzineroetfilter is in 2016 op Europees vlak goedgekeurd, maar verder kan ik daar niets over teruggvinden v.w.b. implementatie. Een I30n is al Euro 6, dus ik denk dat je er niet te veel van moet wakker liggen. Moest het toch nodig zijn om een aanpassing aan de motor of sturing te doen lijkt het mij heel twijfelachtig dat ze daar bij de ontwikkeling geen rekening mee zouden gehouden hebben, aangezien dat al in 2016 goedgekeurd is...
Ik denk dat de wachttijden eerder te wijten zijn aan een volgeplande productie tot aan de fabriekssluiting voor het jaarlijks verlof en dat alles nu verschoven wordt naar modeljaar 2019 (na fabriekssluiting van 3 weken, ik dacht in juli).
 
  • Like
Reactions: jeroenvde
Dealer in Beerzel kon geen offerte maken of de wagen bestellen. Volgens hem zou de taks blijven gelden tot eind 2018.
Bij de Kona kwam 350 euro aanschafprijs bij na de aanpassingen voor WTLP, maar zou bij de i30N niet van toepassing zijn.
Het verbruik en CO2 van de Kona was significant meer met de nieuwe test. Dus na 2018 een N aanschaffen zou wel eens veel in taks kunnen schelen... Ik hoop dat ze niet veel motor management moeten aanpassen die de rij-eigenschappen zou veranderen om een gunstige WTLP test te hebben.
 
Co2 en verbruik zal bij elke auto hoger zijn, is net de bedoeling van de test: uitstootwaarden bekomen die bij de realiteit aansluiten.
Onze ministers hebben al laten weten dat ze de taxen gaan aanpassen aan de nieuwe testen zodat het niet te veel zou veranderen (eerst zien dan geloven natuurlijk).
Ga er maar van uit dat het nog een tijdje zal duren eer het werkelijk zo ver is. De oldtimerwetgeving is door Europa aangepast in 2014. Moest zo snel mogelijk ingevoerd worden: goedkeuring door parlement ten laatste in 2016 en uiterlijke datum waarop het van kracht moest worden was 1 november 2017. Daar is in België jaren over gepalaverd en wanneer is het uiteindelijk ingevoerd? Juist: oktober 2017 .
In België draait de administratie nogal traag en ik denk dat het nu niet anders zal zijn...
 
  • Like
Reactions: jeroenvde
Ik contacteerde Hyundai met dezelfde vraag en kreeg volgend antwoord:
Zoals u kan terugvinden op de website van de overheid wordt er voorlopig vastgehouden aan de NED-norm voor auto’s die voor 1 september 2017 zijn getest. Voor de rest gebruiken ze een “geconverteerde” WLTP of “gecorreleerde” NEDC volgens een Europese rekenformule. Voorlopig hebben wij als constructeur ook geen concrete info hierover.

Dus momenteel kunnen wij u meedelen dat u volgens de NEDC norm getaxeerd zult worden.
 
Ik contacteerde Hyundai met dezelfde vraag en kreeg volgend antwoord:
Da's goed nieuws, zei uw dealer ook wanneer de tax switch naar WLTP wel zou doorgaan? Indien ik bv in Januari zou bestellen, ben ik dan wel gechareld? :)
Mijn dealer zei wel dat er terug getest zou worden met elk type Hyundai in 2018 (N rond mei 2018)..
 
Hierop vroeg ik wat de aanpassingen zijn aan de nieuwe "groenere" i30N en welke euronorm de mijne zal zijn.

Hun antwoord:

De i30N Performance die u heeft besteld voldoet aan euronorm 6B, dus de huidige euronorm. Voor de i30N is er geen nieuw type partikelfilter beschikbaar. Wij kunnen ons niet uitspreken over wat er op forums allemaal wordtmeegedeeld, omdat wij de echtheid hiervan niet kunnen controleren. U kan alle technische kenmerken terugvinden op onze website www.hyundai.be. Voor meer informatie kan u altijd terecht bij uw erkende Hyundai dealer.

Met de aanschaf van de Hyundai i30N heeft u gekozen voor een model waarvan het succes echt ongelofelijk is. Hierdoor hebben wij de wagen niet meer in stock en wordt deze besteld. Hierdoor moeten men rekening houden met een levertermijn van 4-6 maanden.

Dus er is geen extra filter? Of zat deze er al in vanaf de eerste versie? Ik denk eerder het 2e.
 
Da's goed nieuws, zei uw dealer ook wanneer de tax switch naar WLTP wel zou doorgaan? Indien ik bv in Januari zou bestellen, ben ik dan wel gechareld? :)
Mijn dealer zei wel dat er terug getest zou worden met elk type Hyundai in 2018 (N rond mei 2018)..

Mijn dealer vertelde mij dat alles nog 2 jaar hetzelfde blijft. Maar das afwachten natuurlijk.
 
  • Like
Reactions: Wouter
Hierop vroeg ik wat de aanpassingen zijn aan de nieuwe "groenere" i30N en welke euronorm de mijne zal zijn.

Hun antwoord:



Dus er is geen extra filter? Of zat deze er al in vanaf de eerste versie? Ik denk eerder het 2e.
Moeilijk te zeggen als er tegenstrijdige berichten te vinden zijn.. 4-6 maanden is niet niks... pffff
 
Ik heb de indruk dat alle merken met grote vraagtekens daarrond zitten. BMW heeft hun uitstootcijfers al een paar maand aangepast, maar de wagens die nu geleverd worden zitten nog gewoon op NEDC norm volgens mij...
Blijft een lastige materie aangezien (zoals altijd) de overheid maatregelen neemt zonder na te denken.
 
Navraag bij dealer zegt me dat leverig voor juli is en alles zal voldoen aan wltp test. Prestaties noch geluid ondervinden invloed. Duimen dus