• Welcome to N-cars.net - the largest Hyundai N car forum. Check out the model specific sections below and scroll down for country specific forums. Scroll down for i20 N, Kona N and Tuscon N forums! Check out the i30 N Bible Here!

I30-N Performance. Euro95(E10) of 98?

Ik denk niet dat 95 naar 98 overschakelen of andersom een effect heeft op de motor.

Dat 98 duurder is dan 95, of dat 98 zogezegd iets minder zou verbruiken, daar lig ik niet wakker van.
Maar ben geen techneut, en de enige vraag die ik me dan ook stel, is wat het beste is voor de motor.
98 is nu beter, maar wat als het niet meer op de markt is ? Als ik zeker weet dat de omschakeling naar 95 E10 op dat moment niet voor problemen zal zorgen, dan blijf ik tot het einde op 98 rijden...
Ik rij sportief, maar heb geen zware voet en ik ga sowieso quasi nooit tot het uiterste. Af en toe trek ik eens goed door in 'N' op de oprit van een autostrade en als ik eens op een weg zit waar het absoluut veilig is, maar meer niet...
 
Dat 98 duurder is dan 95, of dat 98 zogezegd iets minder zou verbruiken, daar lig ik niet wakker van.
Maar ben geen techneut, en de enige vraag die ik me dan ook stel, is wat het beste is voor de motor.
98 is nu beter, maar wat als het niet meer op de markt is ? Als ik zeker weet dat de omschakeling naar 95 E10 op dat moment niet voor problemen zal zorgen, dan blijf ik tot het einde op 98 rijden...
Ik rij sportief, maar heb geen zware voet en ik ga sowieso quasi nooit tot het uiterste. Af en toe trek ik eens goed door in 'N' op de oprit van een autostrade en als ik eens op een weg zit waar het absoluut veilig is, maar meer niet...


Dan zou ik in uw geval al 95 tanken. Goed voor de portemonnee :D
 
Kijk aan de binnenkant van de tankklep. Daar staat minimum 95.
Auto is dus gemapt op 95. Iedereen mag daar van mij inkappen wat hij wil, maar als er geen tuning op die auto zit is dat weggegooid geld, gaat geen verbetering brengen, niet op het vlak van verbruik en niet op het vlak van prestaties.
Dealers die zeggen dat er 98 in moet lullen uit hun nek, ofwel gooit de technische dienst van Hyundai er met de pet naar.
Die hebben mij per mail bevestigd dat 95 absoluut volstaat (staat zo ook in de handleiding).
Als iemand mij kan bewijzen met een uitdraai van een vermogenbank dat er werkelijk verschil is wil ik dat geloven, maar tot nu toe zijn de beste resultaten die ik op een uitdraai gezien heb op 95... Alle Duitsers bijten er hun tanden op stuk, zelfs met 100 octaan.
 
Ter verduidelijking: er zijn al stock pk-metingen van 250 tot 295pk voor de performance versie gedaan. Heeft veel meer effect dan de brandstof.

Mijn verbruik is trouwens 7l als ik er echt op let.
 
Ter verduidelijking: er zijn al stock pk-metingen van 250 tot 295pk voor de performance versie gedaan. Heeft veel meer effect dan de brandstof.

Mijn verbruik is trouwens 7l als ik er echt op let.

Dus je bedoelt dat ene i30N performance 250pk produceert en de andere meer dan 290 pk ?
 
Dus je bedoelt dat ene i30N performance 250pk produceert en de andere meer dan 290 pk ?
Jep:


Vanaf 2:10 ongeveer. "We measured 270HP, 260HP and sometimes a bit more. The car we measured now, got 294HP".
En hier op het forum zijn er ook al filmpjes verschenen van dyno-runs met 250PK voor de performance-versie.
 
  • Like
Reactions: Gle N
Kijk aan de binnenkant van de tankklep. Daar staat minimum 95.
Auto is dus gemapt op 95. Iedereen mag daar van mij inkappen wat hij wil, maar als er geen tuning op die auto zit is dat weggegooid geld, gaat geen verbetering brengen, niet op het vlak van verbruik en niet op het vlak van prestaties.
Dealers die zeggen dat er 98 in moet lullen uit hun nek, ofwel gooit de technische dienst van Hyundai er met de pet naar.
Die hebben mij per mail bevestigd dat 95 absoluut volstaat (staat zo ook in de handleiding).
Als iemand mij kan bewijzen met een uitdraai van een vermogenbank dat er werkelijk verschil is wil ik dat geloven, maar tot nu toe zijn de beste resultaten die ik op een uitdraai gezien heb op 95... Alle Duitsers bijten er hun tanden op stuk, zelfs met 100 octaan.

Bij de mijne zakt het verbruik toch effectief met 1l/100km met hetzelfde rijgedrag, zelfde traject, ...
Performance voel ik geen enkel verschil, maar qua verbruik toch duidelijk wel.
 
  • Like
Reactions: Gle N
Nog eens even een oude koe uit de sloot halen i.v.m. 95 of 98.
In Duitsland en Oostenrijk lopen al wat officiële klachten omdat er veel auto's blijkbaar veel te weinig pk halen op de testbank. De invoerder heeft in Oostenrijk gereageerd door de software aan te passen. Daar zijn vorig weekend 5 N's op dezelfde bank gegaan met als resultaat dat ze bijna allemaal de aangegeven pk's halen alleen is er onderling een klein beetje verschil: twee met identiek dezelfde waardes (278 pk, 398 Nm: 1 op 100 octaan, 1 op 95 octaan. De twee andere weken licht af (eentje op 100 octaan met 268 pk en 423 Nm). Dat alles dus op een uur tijd gemeten op dezelfde bank.
Hyundai Duitsland heeft nu ook gereageerd en wil bewijzen dat de auto wel degelijk zijn opgegeven vermogen haalt. Ze hebben aangeboden om een klant zijn auto op te halen en op een gecertificeerde bank te testen. Er zijn wel een paar voorwaarden: auto moet volledig standaard zijn geen tuning aan de motor of onderstel en... MOET op 95 octaan lopen!!!
Lijkt mij raar dat als de auto op 98 of 100 beter zou lopen ze nu zouden verplichten om op 95 te laten lopen...
Beide voorvallen leveren nog altijd geen bewijs en iedereen doet er mee wat hij wil, maar dit komt toch al meer in de richting van een bevestiging van het perfect lopen op 95 en dat ik nog altijd geen nut zie voor een standaard N om er iets anders dan 95 in te kappen...
 
  • Like
Reactions: Julle and jeroenvde
Na 2 keer circuit met 98 erin en verder meestal 95 en eens enkele tanks 98 achter mekaar, voel ik geen verschil in power en geen verschil in verbruik op dezelfde wegen. Ik hou het op 95 voor de meeste km's. Ik tank liever bij veel gebruikte 95 pomp dan de zowiezo minder gebruikte 98 pompen.
Raar dat we verschillende ervaringen hebben bij normaal identieke wagens. Misschien is er toch meer verschil in kwaliteit brandstof dan we denken.
 
Even in verband met de opmerking dat 98 er uit zou gaan; was onlangs in Nederland en daar kon ik bij Total enkel nog 95 e10 tanken.
Voorlopig heb ik nog niks gehoord ivm het verdwijnen van 98 in België.
 
iemand hier nog meer testresultaten over, heb nu 3 maand met euro 95 gereden, ga nu eens 98 proberen tijdje
 
iemand hier nog meer testresultaten over, heb nu 3 maand met euro 95 gereden, ga nu eens 98 proberen tijdje

Mijn dealer raadde aan om 98 te tanken al weet ik dat er 95 voorgeschreven wordt. Ben wel benieuwd waarom eigenlijk...
 
Mijn ervaring met de premium brandstoffen is dat t verbruik wat lager is. Een tijd lang Shell V-power (~RON97 in NL) getankt, nu overgestapt naar BP Ultimate (RON 98).
Geen merkbaar verschil tussen de twee. (Wanneer vol geven beide een bereik van ongeveer 540km aan.)
Er is ook een maatschappij hier die RON102 aanbiedt (Firezone Competition 102), geen ervaringen mee.
 
Mijne haalde op de testbank bij Apec 280 pk, met 95. Was wel maar 3 graden, dus kan ermee te maken hebben. Ik kreeg te horen dat ik toch beter 98 zou tanken
 
Merk een kleine daling van verbruik en mss een iets betere motor respons maar zoals ik zeg....mss. verbruik daalt me zo een 0.3 l / km... dus niks spectaculair. Ik tank nog even 98 verder