• Welcome to N-cars.net - the largest Hyundai N car forum. Check out the model specific sections below and scroll down for country specific forums. Scroll down for i20 N, Kona N and Tuscon N forums! Check out the i30 N Bible Here!

Detailing, wat gebruik jij?

GlennM

Well-Known Member
Nthusiast
Sep 4, 2018
229
336
63
Belgium
Hallo,

zelf ben ik nogal fan van Nanolex, een (Duits) merk die ik leerde kennen bij detailshop Wax-it te Oudenaarde en waarvan ik reeds enkele demonstraties kon meepikken.
Momenteel ben ik in overleg met de dealer om de wagen daar zelf (samen met mijn lokale detailer) voor de aflevering te polieren en te voorzien van een ceramische coating (si3d) van het eerder vermelde merk.
Op die manier hoop ik om extra krassen te vermijden door de onkunde van bepaalde dealers die zelf proberen "detailen" al heb ik geen ervaring met mijn dealer op dit vlak.

Voor de tussentijdse wasbeurten gebruik ik:
Autobrite Magifoam Snowfoam
Nanolex Pure Shampoo met Microfiber Madness washandschoen (en uiteraard 2 emmer methode)
Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover
Nanolex Washcoat (zorgt voor een waterafstotende laag, eenvoudig aan te brengen met hogedrukreiniger).
Nanolex Final Finish na en tijdens het afdrogen
Gyeon Q2M Silk Dryer droogdoek (worden gewassen met Gyeon Q2M Towel Wash)

Als ik wat meer tijd heb:
Nanolex Tire & Rubber Restorer om de banden en raamrubbers (niet blinkend).
Nanolex Trim Rejuvenator om de harde kunststof oppervlakken terug mooi zwart te maken (niet blinkend).
Auto Finesse Mercury Metal Polish om de uitlaatsierstukjes opnieuw te laten blinken.

Na 9,5 jaar ziet mijn wagen er nog als nieuw uit en wordt aanstaande vrijdag zo afgeleverd aan de nieuwe eigenaar.

VlJbtDa.jpg


Happy detailing!
Glenn
 
Last edited:
Ik koop steeds bij www.carclean.nl , hier hebben ze een zeer goed forum en goede reviews bij hun producten.
Producten van Dodo Juice zijn mijn favoriet.
Hun huismerk Monello is ook zeer goed

Een hele kast vol, te veel om op te sommen :p
 
  • Like
Reactions: Julle and GlennM
Ben ik effe blij dat er hier nog van die zelfde zotten zoals ik ! Ik dacht al dat het aan mij lag … :)

Zoals iedereen ben ik begonnen ,enkele lichtjaren terug met de veel te dure nest van Meguiars ...
Daarna overgeschakeld naar Dodo Juice waar ik nog steeds wel wat een fan van ben . Zeker van hun "Born to be mild" shampoo . Ondertussen ook begonnen met polieren en dan ook Chemical guys, poorboys leren kennen . Omdat we geen winters meer hebben in Belgie zelf een sneeuwmachine gekocht in de vorm van een autobrite foamgun . Die wordt regelmatig gevoed met zeepjes van Autofinesse , bilt hamber , monello of zelfs dodo juice . Kwestie van eens wat af te wisselen . Ik zal trouwens ook de eerste zijn om toe te geven dat er daar sopjes tussen zitten die al agressiever zijn dan hun broers van andere merken . Toch wel effe op voorhand bekijken om je waxlaag in ere te houden.

Voor de velgen zit ik meestal te werken met iron X varianten van Kenotech en Gyeon .
Altijd zelf gebruiker geweest van wax lagen van Dodo Juice . Nu met de nieuwe I30N op komst ben ik aan het overwegen om deze te laten coaten , maar ik weet niet goed welk merk ik zou nemen ...

Wat ik wel zeker iedereen zou willen aanraden , ook de mensen die misschien wat minder fanatiek begaan zijn met het kuisen en of detailen … Gyeon wet coat !
Echt toverspul dat hier niet meer is weg te denken .

Vroeger kocht ik mijn spullen bij een goeie makker in de streek , maar die hield er vorig jaar mee op om zich toe te leggen op iets anders . Nu komt er hier zeer regelmatig spul aan van Carclean.nl
 
  • Like
Reactions: GlennM
Toch nog detailers onder de N drivers :D.

Voor je coating zou ik kijken naar welke merken je reeds in huis hebt. Ik zie dat je al spul hebt van Gyeon dus zou binnen dit merk blijven.
Ikzelf gebruik Nanolex dus ben dan ook maar gegaan voor de Nanolex coating.

Bij Kenotec had ik gemengde gevoelens. Ik vond dat er een vreemde waas achter bleef op de lak en heb deze vlug aan de kant geschoven.
 
  • Like
Reactions: Julle
Kenotec zit dan ook voornamelijk in de professionele sector , zeer veel carwash'es die met hun werken . Voor de velgenreinigers vind ik dat 1 van de betere , maar je ziet ook dat bvb de naven waar de wielen tegen geschroefd staan, iets sneller beginnen te roesten met de iron X varianten. In ieder geval zit ik binnenkort ook nog eens met rode remklauwen erbij , en die wil ik ook wel zo lang mogelijk mooi houden .

Een maat met een Megane RS heeft tot volle tevredenheid ook de nanolex coating op zijn wagen .Het kost wel een aardige € om deze laten te zetten , want om goed te zijn zou ze moeten gezet worden met warmtelampen . Zelf vind ik het wat te riskant om aan een nieuwe wagen , dergelijk experiment uit te voeren .
 
Die lampen zijn zeker een aanrader, maar geen vereiste. Mijn detailer heeft geen lampen (bijberoep) dus zal de coating gewoon uitharden in een droge ruimte. Mijn coating wordt trouwens bij mijn dealer opgelegd door mezelf en mijn detailer (enkele dagen voor de levering). Dit vonden ze geen probleem en zo voorkom ik nog extra kans op waskrassen.
Alleen zou ik het ook niet durven, maar met iemand die reeds tientallen wagens heeft voorzien van coatings zie ik weinig problemen.
Die wetcoat waarvan je sprak is inderdaad super. Ideaal om een "echte" coating te onderhouden trouwens.
 
  • Like
Reactions: Julle
En zoals iedereen ook begonnen bij Meguiars :D:p. Schitterend!
Heb hier nog ze een fles quik detailer staan van meguiars. Heb deze gratis gekregen bij een rondrit. Heb dit merk nog nooit gebruikt ma zal ze eens testen.
 
Meguiars ruikt te zoet vind ik. Altijd last gehad van vliegenkak. Had de indruk dat die beestjes die geur wel lekker vonden :D.
Bij andere producten veel minder last van
 
  • Like
Reactions: Julle
Heeft er iemand na aflevering van zijn nieuwe wagen het truukje met het plastiek zakje eens geprobeerd? Ik stond versteld hoeveel contaminatie er op de nieuwe lak lag :eek:
 
Heb hier nog ze een fles quik detailer staan van meguiars. Heb deze gratis gekregen bij een rondrit. Heb dit merk nog nooit gebruikt ma zal ze eens testen.
Die hun marketing machine draait enorm goed , en hun producten zijn zeker niet de slechtste op de markt ... maar voor veel minder geld koop je gewoon topspul van andere merken .
 
Heeft er iemand na aflevering van zijn nieuwe wagen het truukje met het plastiek zakje eens geprobeerd? Ik stond versteld hoeveel contaminatie er op de nieuwe lak lag :eek:
Ik heb 9 jaar geleden gezien hoe mijn 1 serie van de vrachtwagen is gekomen bij de dealer ... had ik in die stoflaag op die wagen aardappelen geplant, dan kon ik nu een koppel frituren bevoorraden. Ën dat is idd een nieuwe auto .

Op mijn zoektocht naar de geschikte dealer om de i30n aan te schaffen , kreeg ik een gegeven moment een zwart exemplaar te zien wat ook net was afgeleverd van de vrachtwagen. En daar zat de folie nog op het dak en de motorkap . Dat was bij BMW toen kompleet uit den boze.
 
Ik heb de mijne met nano ceramic coating laten behandelen, heb bij de detailer ineens een set aangeschaft met :
1x Nano Ceramic Protect Shampoo
1x Nano Ceramic Protect Quick Detailer
1x Nano Ceramic Protect Iron Remover
1x Nano Ceramic Protect Microfiber Towel
1x Nano Ceramic Protect Wash Mitt

dit alles via https://www.nanoceramicprotect.be/

zeer tevreden over !!
 
  • Like
Reactions: Julle
Vandaag de wagen afgezet bij wax-it voor een nieuwe wagen behandeling afgewerkt met nanolex coating.
Mannen gaan voorbumper en achterbumper inpakken met xpel folie. De letters fastback en i30 gaan ze ook nog verwijderen.
 
Vandaag de wagen afgezet bij wax-it voor een nieuwe wagen behandeling afgewerkt met nanolex coating.
Mannen gaan voorbumper en achterbumper inpakken met xpel folie. De letters fastback en i30 gaan eraf en nog een naamloze nummerplaathouder in de plaats.
6D1796DE-3A5B-4AB3-8F40-9E0A27BE853C.jpeg